Skrevet af:Poul

Dato: 21. oktober, 2022

TikTok og rekruttering – kan det nu være rigtigt?

Hvad tænker du, når du hører ordet ”TikTok”?

Hvis du tænker, at det bare er skolebørn, der danser til Ariana Grande sange, tager du fejl!

For dét, der startede som et socialt medie til at dele sjove, korte videoer, en nu en kæmpe platform med millioner af brugere, der har ændret spillereglerne i mere end én branche – også rekrutteringsbranchen.

For selvom TikTok-rekruttering lyder ukonventionelt, bliver det sandsynligvis normen i den nærmeste fremtid. TikToks voksende popularitet globalt gør det til det nemlig medie, du måske skulle kigge nærmere på.

Særligt hvis du rekrutterer blandt Millennials og Gen Z.

Social recruiting

I en tid, hvor der er rift om talenterne, er det ikke nok at anvende den ”traditionelle” rekrutteringsstrategi med et jobopslag og dernæst vente på, at kandidaterne sender en ansøgning.

Der skal mere til.

Og i den forbindelse har ”social recruiting” været en af de mest populære rekrutteringstendenser de senere år.

Social recruiting henviser til processen, hvor sociale medier anvendes til at finde, tiltrække og ansætte talenter og kandidater. Udtrykket dækker over forskellige strategier, hvor medier og platforme (f.eks. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, TikTok osv.) og andre internetsider (f.eks. blogs, jobportaler, faglige fora osv.) tages i brug.

Social recruiting handler ikke bare om at poste en video i håbet om at tiltrække kandidater. Det handler om at udvikle en kultur og identitet for organisationen, så når nogen ser et post derfra, vil de blive inspireret og ønske at være en del af jeres organisation. Man kan således bruge sociale medier til at danne en relation til potentielle kandidater og på den måde tiltrække og ”lokke” dem til at søge ledige stillinger i organisationen.

Hvad er TikTok?

Der findes en lang række forskellige sociale medier og platforme, man kan gøre brug af i social recruiting. En af disse er TikTok.

Men hvad er TikTok?

Helt kort er TikTok en platform til deling af korte videoer.

Platformen opnåede først popularitet for sine danseudfordringer, lipsyncing og app filte. Men efterhånden som antallet af brugere er vokset, har typen af indhold, der bliver delt, også udviklet sig. I dag er TikTok ikke kun en underholdningsplatform, men også en platform, hvor fagfolk deler nyttige how-to’s, herunder om rekruttering.

TikToks popularitet eksploderede i løbet af de sidste par år – og særligt under COVID-19s lock-downs. I 2020 var TikTok den mest downloadede app på verdensplan og overhalede bl.a. Facebook, Instagram og Zoom. App’en har mere end 1 milliard månedlige aktive brugere og er hurtigt blevet den foretrukne app for Millennials og Gen Z.

Og så bruges TikTok dagligt mere end andre platforme (58 minutter i gennemsnit).

Hvem bruger TikTok?

Men er størstedelen af TikToks brugere ikke teenagere og skolebørn?

Faktisk ikke.

I modsætning til hvad mange tror, er appen også ved at blive populær blandt voksne.

Demografisk set er 78% af TikTok-brugere under 39 år, mens 30% er mellem 20-29 år. TikTok bruges altså primært af generationerne, vi kalder ”Millinnials” og ”Gen Z”.

Mens aldersgruppen altså er den yngre del af befolkning, er det vigtigt at bemærke, at Millennials og Gen Z bliver den største demografiske del af arbejdsstyrken, efterhånden som Baby Boomers forlader arbejdsmarkedet. Gen Z refererer til årgangene født mellem 1997 og 2015. Det betyder, at de enten lige er kommet ud på arbejdsmarkedet eller vil gøre de i de kommende år. Dernæst udgør de størstedelen af den timelønnede arbejdsstyrke, f.eks. studerende og studiejobs. Gen Z er kendt som vores første ”digitale indfødte”. Det vil sige, at de er vokset op med teknologi – og har en helt andet forhold til platformene og dets indhold, end gruppen der så småt forlader arbejdsstyrken.

TikTok og rekruttering – hvorfor?

Så hvorfor kan det være relevant at anvende TikTok til rekruttering?

  • Antal mennesker: Gennem TikToks platform er der adgang til millioner af mennesker. Selv med et lille budget og en smule kreativitet er det muligt at blive eksponeret overfor tusindvis af de over 700 millioner TikTok brugere.
  • Målgruppen: Som nævnt er Millennials og Gen Z ved at blive den største demografiske del af arbejdsstyrken, efterhånden som Baby Boomers begynder at forlade arbejdsmarkedet. Det handler om at møde kandidaterne, hvor de er. Og lige nu er det TikTok – ca. 78% af TikTok brugere er under 40. Er man i en branche eller industri, hvor det er svært at tiltrække de yngre generationer, kunne TikTok være en mulighed. Og selvom denne gruppe ikke udgør hovedparten af den primære målgruppe nu, kommer de til det på et tidspunkt.
  • TikTok > LinkedIn: Financial Post har kaldt mediet for ”Gen Z’s LinkedIn” – og denne opfattelse ser også ud til at blive mere og mere udbredt blandt HR-professionelle. Mens ca. halvdelen af voksne i alderen 18-29 har en TikTok konto, har kun 30 pct. en LinkedIn konto. Om denne holdning blandt brugerne og statistik ikke ændrer sig, efterhånden som de bliver ældre, kan man umiddelbart godt forestille sig.
  • Mindre konkurrence: TikTok er en stort set ubrugt kanal i forhold til rekruttering. Derfor er der ikke lige så mange headhuntere og rekrutteringskonsulenter på platformen som f.eks. Facebook, Instagram og LinkedIn. Det betyder mindre konkurrence og mere opmærksomhed på jeres rekrutteringsindhold.

Udfordringerne ved rekruttering via TikTok

Der er selvfølgelig også nogle udfordringer forbundet ved at anvende TikTok som en del af ens rekrutteringsstrategi.

Den største udfordring ved at bruge TikTok til rekruttering er, at platformen ikke er bygget til eller tiltænkt rekruttering. Den er bygget til underholdning. Og i forlængelse heraf er brugere af TikTok ikke på mediet for at finde et job. Desuden kan man ikke linke til andre websteder fra videoerne, og det gør det svært at drive trafikken videre til ens hjemmeside eller jobopslag – uanset hvor mange visninger ens TikTok får.

Dernæst kan det være svært at blive set. App’en vil vise jeres indhold til brugere, der engagerer sig i lignende indhold, men hvis de første par personer ikke engagerer sig, vil algoritmen ”bremse” indholdet og kun få mennesker vil se det. Søgeresultaterne på TikTok er også rangeret efter antal visninger, så hvis ens videoer ikke har mange visninger, vil kun få se dem, selv når de søger efter denne type indhold.

Ligesom målgruppen er en af fordelene ved at anvende TikTok til rekruttering, er det også en af ulemperne. Det betyder, at det ikke er muligt at anvende TikTok til alle stillinger eller ”niveauer”. Før I begynder at annoncere på TikTok, bør I således overveje, om jobmuligheden passer til et yngre publikum. Hvis ikke, er det nok ikke det værd at bruge tid og ressourcer på at promovere det på TikTok.

Sidst, men ikke mindst, kan det virke afskrækkende på nogen at skulle filme sig selv og uploade det til TikTok for alle at se. F.eks. forvandlede Coca-Cola deres rekrutteringsproces til et ”spil” på TikTok. For at ansøge skulle brugerne deltage i en interaktiv udfordring og overbevise dem om, hvordan de ville promovere Coke Zero – alt sammen inden for kun 30 sekunder! Dette betyder, at Coca-Cola kun får ”adgang til”/ansøgninger fra nogle personer. Nemlig dem, der ønsker at dele ting på TikTok. Mange af os er passive SoMe-brugere. Det vil sige, at vi med glæde scroller gennem feedet og liker andres indhold, men sjældent selv poster indhold. At rekrutteringsprocessen indebærer, at man skal finde på indhold og poste det på TikTok kan afholde dette segment fra at søge.

Det er også vigtigt at huske på, at ikke alle er gode til at filme videoer eller har det kreative talent til det. En kvalificeret kandidat kan give et forkert indtryk, hvis de indsender en dårlig video, fordi de ikke er vant til at være foran et kamera, ikke har erfaring med hvad der virker i en video eller ikke har det rette udstyr.

At bruge TikTok eller ikke at bruge TikTok?

Så kommer vi til det store spørgsmål: Skal I bruge TikTok i jeres rekrutteirng?

Som vi kan se, er der både fordele og udfordringer ved at implementere TikTok i en rekrutteringsstrategi. Hvis I har lyst til at eksperimentere med det, bør I kaste jer ud i et. Det værste I kan gøre, er simpelthen ikke at gøre noget. Udfordr jer selv og jeres virksomheds rekruttering til at trykke på optag-knappen og oprette rekrutteringsindholdet for at tiltrække de kandidater, I har brug for.

Dog bør I overveje, om jeres målgruppe faktisk benytter sig af TikTok.

Hvad kan man dele på TikTok, der passer ind i en rekrutteringsstrategi?

Når I har besluttet, at I ønsker at gøre brug af TikTok som en del af jeres rekrutteringsstrategi, er næste punkt at producere indhold, I kan dele på platformen.

Og hvad skal man så dele?

TikTok kan være en fantastisk platform til at vise jeres team, menneskeliggøre jeres brand og give et indblik i organisationens kultur og værdier.

Afhængigt af jeres mål kan I bruge platformen til at give værdifuld kandidatinformation, såsom tips til CV og jobsamtaler, eller bruge den til at forbedre jeres employer brand.

Nogle har studier med professionelt lys og lyd, mens andre blot bruger deres smartphone. Hvordan og hvad I producerer, er op til jer og hvad der passer til jeres rekrutteringsstrategi (og hvem I ønsker at målrette jeres video til).

Tips og tricks til brug af TikTok og forslag til indhold

For at komme ud til så mange som muligt, kan I bruge nogle af nedenstående tips og tricks.

  • Hashtags: Hashtags er drivkraften på TikTok – de inspirerer brugerne til at skabe indhold, der relaterer sig til de forskellige hashtags og følge de emner, de brænder mest for. Hashtags gør det nemt for brugere at finde relevant indhold i appen. Gør brug af populære hashtags, der relaterer sig til jeres niche og branche – det kan være mere til at øge synligheden for jeres opslag og øge engagement med jeres følgere. F.eks. hvis I skal rekruttere en lærer, kan I inkludere #teachersoftiktok hashtagget i jeres indhold. Tjek f.eks. #nursesoftiktok, #designersoftiktok og andre for få ideer til indhold, der kan fungere godt på tværs af brancher. Hashtags som #jobsearch, #joblife #careeropportunities osv. er mere business-orienteret. Men hashtags vil hjælpe jer med at målrette jeres TikTok-indhold på en mere effektiv måde.
  • Hav et mål med jeres indhold: Først og fremmest skal I have en strategi for jeres anvendelse af TikTok i en rekrutteringssammenhæng. Er jeres primære mål at øge antallet af ansøgere ved at opnå en bredere rækkevidde gennem sociale medier? Eller ønsker I at skabe en større brand awareness? Hvis det er det førstnævnte, kan I f.eks. dele videoer, der viser ansøgningsprocessen trin-for-trin. Men at sætte et mål hjælper jer med at styre jer i den rigtige retning, når I planlægger jeres indhold.
  • Underhold og uddan: Brugere på TikTok er på udkig efter to ting: at blive underholdt og at lære. Af denne grund kan I udarbejde jeres TikTok-rekrutteringsindhold med læring i tankerne og ikke markedsføring. Et godt eksempel er Mount Sinai Health System i New York City, der bruger deres TikTok-kanal til at lære deres følgere om sund livsstil og besvare ofte stillede spørgsmål om sundhed. Hvis I kan lære brugerne noget, de ikke allerede ved og underholde dem på samme tid, er I godt på vej til at opbygge en tilhængerskare.
  • Behind the scenes: En anden slags video er behind the scenes eller ”en dag på kontoret”. Hvis I ønsker at promovere et job, kan en video præsentere rekrutteringskonsulenterne eller andre medarbejdere i den rolle, der rekrutteres til, der fortæller om, hvordan det er at være ansat i organisationen og i dén rolle. I kan også vise videoer af, hvordan det generelt er at arbejde for jeres organisation og vise jeres organisationskultur og -miljø. Dernæst viser undersøgelser, at de yngre generationer er mere og mere optaget af virksomhedskultur. Med TikTok kan I vise dem, hvordan det er at arbejde i jeres organisation og team – hvem de kan forvente at arbejde sammen med, karrieremuligheder, organisationens kerneværdier osv.
  • Rekrutteringsannoncer: Ligesom andre sociale platforme kan man som virksomhed købe annoncer på TikTok og målrette mod specifikke målgruppe og jobsøgere.

Vigtigst af alt: Kreativitet er omdrejningspunktet på TikTok. Så tænk ud af boksen og afprøv ideer, der vækker interesse.

Gen Z har omfavnet TikTok – hvad med alle andre?

Betyder det så, at vi nu udelukkende skal satse på TikTok, når vi rekrutterer?

Nej, bestemt ikke.

For selvom der er nogle åbenlyse fordele ved TikTok, så kommer TikTok nok aldrig til at være eneste del af en rekrutteringsproces. Og der er der flere grunde til.

Først og fremmest kan det umiddelbart udelukke en stor del af kandidater, inklusiv ældre generationer der måske ikke er så fortrolig med sociale medier såvel som kandidater, der arbejder i mere ”strukturerede” industrier og discipliner. Nogen kan f.eks. være en haj til at producere regneark og analysere data, man dette kan måske ikke oversættes til en blændende selvpromoverende video.

Dernæst vil brugen af TikTok medføre flere bias i rekrutteringsprocessen. Vi danner helt automatisk bias (bevidst og ubevidst) i det sekund, vi ser og hører nogen tale. Når/hvis vi skal beslutte, om en kandidat skal inviteres videre i en rekrutteringsproces på baggrund af en TikTok-video, giver vi ansættende part mulighed for at afvise kandidater baseret på, hvordan vedkommende ser ud eller agerer.

Kilder:

Vil du høre mere om PeopleTools’ Profilværktøjer?

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed i gang