HedeDanmark, Danmarks største og ledende service- og handelsvirksomhed inden for det grønne område, har brugt PeopleTools’ profilværktøjer siden 2013 til en lang række forskellige HR-opgaver, herunder jobanalyse, rekruttering, coaching og udvikling af medarbejdere, ledere samt teams.
Dét at bruge profilværktøjer i deres HR-processer var ikke noget nyt i HedeDanmark, da de tidligere benyttede sig af andre profilværktøjer. Men med implementering af PeopleTools’ profilværktøjer på tværs i de mange forretningsområder oplever HR-chef Gitte Blæsild, at de har fået et mere dybdegående værktøj i hænderne, der gør dem i stand til at forholde sig til flere facetter, sammenhænge og faktorer.“Når profilen bruges som afsæt for samtalen, kommer vi hurtigere ind og snakker om det, der er interessant, i stedet for at snakke rundt om det.”
– Gitte Blæsild, HR-chef HedeDanmark
Personprofilen skaber et hurtigt afsæt til de interessante samtaler
Når HedeDanmark anvender PeopleTools’ Personprofil til rekruttering, udsendes profilen til mellem første og anden samtalerunde, hvor kandidaten også får en tilbagemelding. Samtidig får ansættelsesudvalget et godt udgangspunkt og afsæt for samtalen og hvilke ting, de skal omkring i samtalen. Her oplever både kandidaterne og ansættelsesudvalget, at profilerne gør det nemmere at snakke om og få eksempler på, hvordan vedkommende vil agere i og håndtere en given situation.
Drejer det sig om et team, hvortil der skal rekrutteres ny medarbejder, tager HR og den rekrutterende leder udgangspunkt i det pågældende teams Teamprofil og vurderer ud fra denne, hvilke faglige og personlige kompetencer teamet ”mangler”, og hvordan kandidaten kan komplimentere teamet.Derfor er Gitte Blæsild slet ikke i tvivl om den værdi, PeopleTools’ Personprofil skaber i rekrutteringsprocesser: ”Når profilen bruges som afsæt for samtaler, kommer vi hurtigere ind og snakker om det, der er interessant, i stedet for at snakke rundt om det,” fortæller hun. ”Profilerne skaber et overblik og gør os i stand til at dykke ned i faktorerne, deres sammenhænge og hvordan disse kan komme til udtryk i adfærd, arbejdspræferencer, styrker, svagheder osv.”
Hun fremhæver også, at HR og de rekrutterende leder oplever, at PeopleTools’ personprofil giver dem et stærkt sammenligningsgrundlag og et bedre afsæt for at skabe og træffe det rigtige valg, når den valget mellem kandidaterne skal træffes. Et valg, der ikke udelukkende er baseret på mavefornemmelser.
Gennemgående værktøj og fælles sprogramme
Også i andre sammenhænge skaber Profilværktøjerne værdi. Fra onboarding over udvikling til MUS bruger HedeDanmark PeopleTools som et gennemgående værktøj og et fælles sprog. Dette har gjort sproget og bevidstheden omkring den enkeltes profil til en naturlig del af hverdagen og i det daglige arbejde, hvorfor det er blevet nemmere for medarbejderne at forstå hinandens forskelligheder og adfærd, imødegå potentielle konflikter og styrke samarbejdet.
Da PeopleTools’ Personprofil altid bruges ved ansættelse af funktionærer, er det også helt naturligt at benytte sig af den viden og unikke indsigt, sådan en profil giver. ”Vi bruger også profilen ved onboarding og udvikling i forhold til hvilke indsatser, der skal sættes ind på, for at den pågældende kommer til at rykke sig positivt i forhold til de ting, som ikke nødvendigvis lå lige til højrebenet, hvilken form for anerkendelse der er brug for, og hvordan personen skal støttes,” uddyber Gitte Blæsild.
Udvikling af teams og ledere
HedeDanmark bruger også profilværktøjerne i forskellige udviklingssammenhænge: teamudvikling, lederudvikling, coachende samtaler og sparring. De bruger værktøjerne til at gøre den enkelte mere bevidst om sine styrker, svagheder, drivkraft, udviklingsperspektiv og hvad der skal til, for at personen trives på arbejdspladsen og med sine opgaver. ”Det handler ikke om at lave folk om, men at finde ud af, hvor personen er henholdsvis stærk og mindre stærk. Og skabe bevidsthed om det,” fortælle Gitte Blæsild og uddyber, ”for med profilerne tager dialogen ikke udgangspunkt i mavefornemmelser. Profilerne bliver et referencepunkt, som kan bruges og spilles bold op af.[vc_column width=”1/4″]“Det handler ikke om at lave folk om, men om at finde ud af, hvor personen er henholdsvis stærk og mindre stærk. Og skabe bevidsthed om det.”
– Gitte Blæsild, HR-chef HedeDanmark
Enkelt, effektivt og grundigt
Ifølge Gitte Blæsild er der flere elementer, der i hendes øjne gør PeopleTools unikt i forhold til andre værktøjer: det er et enkelt, effektivt og overskueligt værktøj, som ”giver et hurtigt afsæt til at komme ind til kernen af, hvad det er at forsøge at forstå et menneske på de styrker og udfordringer, vedkommende har.” Dertil pointerer hun også, at PeopleTools’ værktøjer og sprog ikke forenkler, men har respekt for de mange nuancer og facetter, vi mennesker og vores personlighed besidder.
Dernæst fremhæver hun den sparring, service og ekspertise, de altid møder, som en anden af PeopleTools’ styrker. ”Det betyder meget, at PeopleTools lynhurtigt vender tilbage, hvis man sidder med en problemstilling og har brug for sparring,” afslutter Gitte Blæsild.